Naturparken folder sig ud en søndag i maj

Danmarks næststørste naturpark med en kystlinje på 70 km viser sig fra den bedste side på Fjordens Dag 26. maj. På vandet og rundt om Randers Fjord er der mulighed for mindeværdige oplevelser for hele familien.

Markeder, cafehygge og mulighed for at prøve forskellige former for sejlads er blandt de mange aktiviteter til Fjordens Dag. Mange aktører er gået sammen for at skabe gode oplevelser for dagens gæster, og det er i alt blevet til 10 forskellige arrangementer i Naturpark Randers Fjord.

De to største arrangementer finder sted ved Udbyhøj Lystbådehavn og Mellerup Færgested. På Djurslandssiden har Kyst- og Fjordcentret flere aktiviteter og landsbyen Kare er gået sammen om at lave et traktørsted. Flere af områdets mindre turistattraktioner tilbyder også gode oplevelser på Fjordens Dag. Det er dermed også oplagt at benytte sig af færgerne på tværs af fjorden på vej til og fra de mange arrangementer. På dagen tilbyder Randers Fjord Færgefart gratis sejlads det meste af dagen på begge færger.  Det samlede program finder du på naturparkens hjemmeside

I mere end 10 år har Randers Kommune og Norddjurs Kommune arbejdet sammen med en lang række aktører i området om at udvikle naturparken. Først som pilotprojekt og senere som Naturpark Randers Fjord.

"Naturparken er et helt fantastisk og meget spændende naturområde, hvor der både er kulturelle og rekreative oplevelser. Samtidig værner vi om dyre og planteliv. Jeg håber rigtig mange har lyst til at nyde de mange oplevelser i naturparken. Fjordens Dag er en særlig dag på året, hvor naturparken viser sig frem fra sin bedste side," siger Randers-borgmester, Torben Hansen, som også er imponeret over hvor mange der har skabt fine oplevelser på dagen.

"Med Fjordens Dag sætter vi Naturpark Randers Fjord i fokus. Vi giver både besøgende og lokale et ekstra incitament til at tage ud i naturen og få en oplevelse ud over det sædvanlige. De stærke natur- og turismeoplevelser, som naturparken indeholder, har et stærkt erhvervsmæssigt potentiale, hvor vi benytter og beskytter naturen, samtidig med at lokale aktører kan styrke deres forretning", supplerer Norddjurs Kommunes borgmester, Kasper Bjerregaard

Området ved Randers Fjord blev indviet som naturpark i 2018, da Naturpark Randers Fjord for første gang fik sin certificering af Friluftrådet. Ved årsskiftet til 2024 blev naturparken gencertificering og arbejdet med at udvikle området fortsætter i de kommende år. Her er der blandt andet fokus på fjordens bund-forhold og dyreliv. På land handler kommende initiativer om at udvikle stisystem og øge samarbejdet med de mange aktører, der står for at skabe gode oplevelser i naturparken.

Fjordens Dag er arrangeret af foreningen Fjordfolket i samarbejde med netop flere af disse aktører samt Randers og Norddjurs kommuner.